Gravidyoga: Yoga under graviditeten

Under graviditeten händer mycket i kroppen och sinnet, och det kan vara en bra tid att vända blicken inåt och lära sig att lyssna till sin kropp. Särskilt viktigt inför förlossningen! Gravidyoga förbereder både din kropp och ditt sinne inför förlossningsarbetet och många yogapositioner kan också användas som förlossningsställningar.

Varför ska du välja graviditetsyoga?

Det viktigaste under en graviditet är att lyssna på din kropp. Pressa aldrig fram något och vill kroppen vila så ska du göra det. Fokusera på att underhålla, sakta ner, finna lugn och känna in. Yogan kan anpassas helt och hållet efter din dagsform och fysiska förutsättningar. Känn efter vad du behöver och släpp alla krav på prestation. Ta chansen att lära känna dig själv och din bebis, inifrån och ut!

gravidyoga: Egen Tid stockholm gravidyoga

Tänk också på att kroppen blir “uppmjukad” inifrån under en graviditet, då hormonet relaxin gör vävnader och ligament i kroppen mjukare. Vissa kvinnor får en större dos relaxin, vilket gör att man blir lösare i fogarna. Det här är positivt inför förlossningen, men var försiktig så du inte översträcker dig och får skador som visar sig senare i livet.

Gravidyoga kan hjälpa dig att:

  • Få mer energi.
  • Hantera oro, rädsla, ångest inför förlossning.
  • Minska och underlätta vanliga gravidåkommor.
  • Förbereda dig inför förlossning och hantera förlossningen på bästa sätt.
  • Slappna av.
  • Behålla rörlighet i kroppen.
  • Sova bättre.
  • Öka ditt välmående under graviditeten.
  • Öka din kroppsmedvetenhet.
  • Stärka bandet mellan dig och barnet i din mage.
  • Snabbare återhämta dig efter din förlossning.

Boka din kurs i gravidyoga idag!

www.egentid.se