Gravidyoga

Gravidyoga ger dig styrka, vitalitet och hjälper dig att må bättre och hålla kroppen i form under denna tid av förändring. Under passen fokuserar vi mycket på övningar som ger dig närvaro och ny kraft såsom bäckenbottenövningar – som håller bäckenet starkt och spänstigt – samt populära avslappningsövningar som ger dig en paus som gör att du får kontakt med lugnet och tryggheten inom dig.

Passen bygger på yogans urgamla traditioner samt modern fysiologi. Detta ger dig ett konkreta och effektiva verktyg att använda under graviditeten och förlossningen. För att komma igång och träna gravidyoga krävs inga förkunskaper, du behöver inte ha tränat yoga tidigare.

I höst erbjuder vi några få, väldigt populära kurser i Gravidyoga. Just nu är kurserna helt fulla och nästa start är 23/11 2020. (Med upphåll för jul vecka 52 och 53. 

Kursen på 12 veckor hålls på Götgatan 11 vid Slussen klockan 17.30-18.45 på måndagar och kostar 2495:-

BOKA VÅR GRAVIDYOGA: https://egentid.se/produkt/slussen/

Varmt Välkommen!

Vad är gravidyoga? 

Yoga är en träningsform med rötter i gammal visdom kring den mänskliga kroppen och själen. Gravidyoga är speciellt anpassat för dig som är gravid och är ett fantastiskt sätt att komma i kontakt med dig själv och din bebis. Då graviditeten är en tid full av förändring så är denna unika yogaform ett verktyg som hjälper dig att acceptera och bearbeta de olika stadier du går igenom. 

Genom att utföra olika övningar fokuserade kring mentalt fokus och avslappning så finner du lättare ögonblick av ro i ditt dagliga liv och tar dig lättare igenom din förlossning. Gravidyoga hjälper även mot en del åkommor som uppstår i samband med din graviditet så som kramper, svullnader, illamående & halsbränna.

Varför gravidyoga?

  • Under din graviditet behöver både du och din bebis fylla på med ny energi. 
  • Genom att utföra gravidyoga regelbundet gör du ni er tillsammans redo inför förlossningen. 
  • Övningarna hjälper ditt barn att hitta sin slutliga placering inför förlossningen och ditt bäcken öppnas på ett mjukare och naturligare sätt. 
  • Genom att träna på att inta olika förlossningsställningar så det bli lättare för dig att hitta den optimala positionen. 
  • Du upplever mer rörlighet och ökad balans i kroppen allteftersom du utvecklas inom gravidyoga.
  • Yoga främjar blodcirkulationen och hjälper din kropp att slappna av. Detta kommer du att ha stor nytta av när det är dags för din förlossning. 
  • Den djupa yogiiska andningen fungerar även som ett verktyg att hantera smärta under förlossningen. 
  • Rätt andningsteknik säkerställer att din bebis får en jämn tillförsel av syre under förlossningen.
  • Gravidyoga utvecklar din styrka och uthållighet, två egenskaper du kommer att ha stor användning för under ditt föräldraskap. 
  • Med yoga tränar man även upp styrka och uthållighet vilket är bra inför det kommande föräldraskapet.

Hur länge ska man köra gravidyoga?

Du bör lyssna på din kropp, och känna efter att det känns bra. Mot slutet när din kropp börjar kännas tyngre och vissa rörelseövningar blir svåra, kan du fortfarande delta genom andningsövningar, meditation och mindre avancerade positioner. 

Så länge det känns bra för dig, så kan du träna hela vägen till förlossningen. 

Hur ofta ska man utöva gravidyoga?

Så länge du lyssnar på vad din kropp pallar med, så finns det ingen begränsing för hur ofta du kan utöva yoga under din graviditet. Alla har olika förutsättningar och gränser för vad som är en lagom träningsmängd. 

När ska man börja med gravidyoga?

Vår rekommendation är att du börjar träna yoga när du passerar vecka 12 i din graviditet.

Har du en fråga? Kontakta oss här.

BOKA VÅR GRAVIDYOGA: https://egentid.se/produkt/slussen/

Varmt välkommen!