Online yoga eller pilates – vilken typ av träning ska jag välja?

 

Yoga och Pilates kommer från samma grund då Joseph Pilates i början av förra seklet utvecklade sin metod inspirerad av yogan. Under pilatesträningen jobbar vi lite mer med isolerade muskelgrupper för styrka och smidighet med tex med pilatesringar. Under yogan jobbar vi generellt mer med hela kroppen i varje position. Yogan har även mer andligt och mentalt fokus där vi tex sjunger ett mantra eller talar om chakran och energier.

 

Graviditet pilates online

Gravidpilates är en träningsform som bygger på yoga men där man jobbar med flexibilitet och styrka, tillsammans med kroppsmedvetenhet, andning och avslappning. Övningarna är baserade på specifika typer av rörelser med buk- och bäckenbottenmuskulatur – vad som inom Pilates kallas core-muskulatur. De är de djupare muskellager som ger bålstabilitet. Vi jobbar mycket på alla fyra för att stärka mage och bäcken samt avlasta rygg och ändå inte belasta lederna för mycket . Då din mage växer så sträcks musklerna över magen , vilket gör att de försvagas. Här jobbar vi med mjuka övningar för att bibehålla magens styrka tillsammans med bäckenbotten. Även bäckenbottenmuskulaturen utsätts för mycket belastning och har en tendens att sträckas nedåt. Detta gör att det kan vara svårare att ”knipa” med bäckenbotten och hålla dem sammandragna en lite längre stund. Du kan testa din styrka i bäckenbotten genom at knipa och hålla i ca 10 sekunder. Om du inte kan hålla är det bra att öva varje dag, och om det går bra redan nu så är din bäckenbotten i fin form och hjälper dig att undvika led & ligamentskada. Under pilates passet jobbar vi även med stående övningar och pilates ringar som är ett fantastiskt redskap att öka styrkan och staliteten i muskulatur och ligament. Precis som i yogan avslutas passet med en guidad avspänning som leder dig till djupare kontakt med din kropp, din andning och närvaron med bebisen.

Pregnancy pilates and yoga in Stockholm. Online courses

Graviditetsyoga online

Gravidyoga är en uråldrig visdom om kropp & själ som passar väldigt bra för den gravida. Yoga är ett fantastiskt verktyg att lära känna sin kropp bättre och har många fördelar för både mamma och bebis. Mamman får kontakt med sin egen kropp och bebisen på ett speciellt sätt och yogan gör det lättare att acceptera och underlätta dom olika faserna en graviditet har. Man får tillgång till olika avslappningsövningar som gör att man hittar vila även i vardagen samt under förslossningen. Under graviditeten kan andning/pranayama och rörelse/asanas underlätta graviditetsåkommor såsom svullnad, kramper, halsbränna, åderbråck, illamående. Träningen ger mamma och bebis ny energi. De olika positionerna hjälper barnet att lättare hitta sin slutgiltiga placering i livmodern. Mammans bäcken öppnas på ett mjukt och naturligt sätt och förbereder det inför förlossningen. Med regelbunden träning förbereds mamman och hennes kropp inför förlossning. Många positioner kan med fördel användas som förlossningsställningar och blir lättare att inta om man tränat på dom. Man känner sig smidigare och uppnår bättre balans i kroppen vartefter man tränar. Med yogan förbättrar man blodcirkulation och vänjer kroppen vid avslappning – något som är speciellt viktigt som förlossnings förberedelse. I yoga använder man sig av lugn och djup andning. Man andas genom näsan och hittar tillbaka till buk & bröstkorgs andning, den yogiiska andningen. Rätt andningsteknik kan även fungera som smärtlindrings teknik under förlossningen. Rätt andning ger även bebisen jämn syretillförsel och därmed ges den en så skonsam förlossning som möjligt. Med yoga tränar man även upp styrka och uthållighet vilket är bra inför det stundande föräldraskapet.

 

Boka en av våra populära kurser idag – www.egentid.se

Ring eller maila oss om du har några frågor, info@egentid.se eller 08-55612900