Träna Gravidyoga Hemma!

Träna Gravidyoga Hemma!

Att träna gravidyoga hemma är ett utmärkt sätt att hålla sig i form under graviditeten. För dig som är gravid så kan yoga gynna ditt välbefinnandet, lära dig att slappna av och förbereda dig både fysiskt och mentalt inför förlossningen. Dessutom i tider av Corona är det ett alldeles utmärkt hålla i sig form när man är hemma och tar hand om sig för att inte riskera smitta.

De flesta barnmorskor rekommenderar gravidyoga under graviditeten. Mycket förändras i kroppen under graviditeten och det är en perfekt tid att vända blicken inåt och lära sig att lyssna till kroppens signaler samt för att stärka kroppen och hitta mer balans.

Vi erbjuder tre olika sorters sätt för dig att träna Gravidyoga hemma:

  • Direktsända pass varje vecka, live med Moa eller Ida. Vi direktsänder Gravidyoga 17.30-18.45 på onsdagar samt Gravidpilates 17.30-18.30 på tisdagar varje vecka. Våra direktsända pass ger dig möjlighet att möta våra mycket kompetenta instruktörer live varje vecka. Dessutom ger det dig möjligheten att hitta en rutin att få till din träning varje vecka. Det är enkelt att träna med oss. Allt du behöver är en internetuppkoppling och en dator, Ipad eller en mobiltelefon. För 795:- får du tillgång till både Gravidpilates och Gravidyoga varje vecka i en månad. Vid bokning får du ett välkomstmail med alla instruktioner du kan tänkas behöva för att komma igång.
Klicka här för att köpa direktsända pass
  • Förinspelade, special-designade kurser i gravidyoga. Många har idag svårt att få livspusslet att gå ihop, svårt att hinna egen tid. Dessa pass ger dig möjligheten att träna när du vill, hur ofta du vill, var du vill på dina villkor och i din takt.
Klicka här för att köpa förinspelade pass
  • Gravidresan online är en kurs för dig som befinner dig på en av de största resor livet erbjuder, nämligen din graviditet. Resan ger dig gravidyoga, information om ditt barn i magen, tips och råd om din hälsa samt en Profylaxkurs med Föda Utan Rädsla.
Klicka här för att köpa Gravidresan

Du kan utöva gravidyoga och gravidpilates från vecka 12 ända fram till din födelse. Om du har några komplikationer som smärta, ledproblem i samband med ledutflöde eller liknande i din graviditet, rekommenderar vi att du konsulterar din barnmorska innan du tränar.

Nyfiken? Har du en fråga? Kontakta oss här.

Varmt välkommen!

<3

Vad är gravidyoga?

Yoga är en träningsform med rötter i gammal visdom kring den mänskliga kroppen och själen. Gravidyoga är speciellt anpassat för dig som är gravid och är ett fantastiskt sätt att komma i kontakt med dig själv och din bebis. Då graviditeten är en tid full av förändring så är denna unika yogaform ett verktyg som hjälper dig att acceptera och bearbeta de olika stadier du går igenom.

Genom att utföra olika övningar fokuserade kring mentalt fokus och avslappning så finner du lättare ögonblick av ro i ditt dagliga liv och tar dig lättare igenom din förlossning. Gravidyoga hjälper även mot en del åkommor som uppstår i samband med din graviditet så som kramper, svullnader, illamående & halsbränna.

Varför gravidyoga?

  • Under din graviditet behöver både du och din bebis fylla på med ny energi.
  • Genom att utföra gravidyoga regelbundet gör du ni er tillsammans redo inför förlossningen.
  • Övningarna hjälper ditt barn att hitta sin slutliga placering inför förlossningen och ditt bäcken öppnas på ett mjukare och naturligare sätt.
  • Genom att träna på att inta olika förlossningsställningar så det bli lättare för dig att hitta den optimala positionen.
  • Du upplever mer rörlighet och ökad balans i kroppen allteftersom du utvecklas inom gravidyoga.
  • Yoga främjar blodcirkulationen och hjälper din kropp att slappna av. Detta kommer du att ha stor nytta av när det är dags för din förlossning.
  • Den djupa yogiiska andningen fungerar även som ett verktyg att hantera smärta under förlossningen.
  • Rätt andningsteknik säkerställer att din bebis får en jämn tillförsel av syre under förlossningen.
  • Gravidyoga utvecklar din styrka och uthållighet, två egenskaper du kommer att ha stor användning för under ditt föräldraskap.
  • Med yoga tränar man även upp styrka och uthållighet vilket är bra inför det kommande föräldraskapet.

Hur länge kan man utöva gravidyoga?

Du bör lyssna på din kropp, och känna efter att det känns bra. Mot slutet när din kropp börjar kännas tyngre och vissa rörelseövningar blir svåra, kan du fortfarande delta genom andningsövningar, meditation och mindre avancerade positioner.

Så länge det känns bra för dig, så kan du träna hela vägen till förlossningen.

Hur ofta kan man utöva gravidyoga?

Så länge du lyssnar på vad din kropp pallar med, så finns det ingen begränsing för hur ofta du kan utöva yoga under din graviditet. Alla har olika förutsättningar och gränser för vad som är en lagom träningsmängd.

När kan man börja med gravidyoga?

Vår rekommendation är att du börjar träna yoga när du passerar vecka 12 i din graviditet.