1. Vad är Gravidyoga?
2. Vad är Gravidpilates?
3. Vad är skillnad mellan yoga och pilates?
4. När kan jag börja träna och hur länge kan jag träna under min graviditet?
5. Kan det vara farligt eller dåligt för mig att gå på pilates/yoga under min graviditet?
6. Vad gör jag mot foglossning?
7. Börjar inte kursen idag?
8. Möjlighet att ta igen
9. När finns det plats på något pass för mig att prova på?
10. Ytterligare flexibilitet
11. Vad händer om jag behöver avboka en kurs, får jag pengarna tillbaka?
12. Vad spelades för musik på passet?
13. Kan jag få ett kvitto?
14. Hur förbereder jag mig bäst inför förlossningen?
15. Hur funkar det efter förlossning, när kan jag börja träna igen?

1. Vad är Gravidyoga?

Yoga är en uråldrig visdom om kropp & själ som passar väldigt bra för den gravida. Yoga är ett fantastiskt verktyg att lära känna sin kropp bättre och har många fördelar för både mamma och bebis.??Mamman får kontakt med sin egen kropp och bebisen på ett speciellt sätt och yogan gör det lättare att acceptera och underlätta dom olika faserna en graviditet har. Man får tillgång till olika avslappningsövningar som gör att man hittar vila även i vardagen samt under förslossningen. Under graviditeten kan andning/pranayama och rörelse/asanas underlätta graviditetsåkommor såsom svullnad, kramper, halsbränna, åderbråck, illamående. ??Träningen ger mamma och bebis ny energi. De olika positionerna hjälper barnet att lättare hitta sin slutgiltiga placering i livmodern. Mammans bäcken öppnas på ett mjukt och naturligt sätt och förbereder det inför förlossningen. Med regelbunden träning förbereds mamman och hennes kropp inför förlossning. Många positioner kan med fördel användas som förlossningsställningar och blir lättare att inta om man tränat på dom.??Man känner sig smidigare och uppnår bättre balans i kroppen vartefter man tränar. ??Med yogan förbättrar man blodcirkulation och vänjer kroppen vid avslappning – något som är speciellt viktigt som förlossnings förberedelse. ??I yoga använder man sig av lugn och djup andning. Man andas genom näsan och hittar tillbaka till buk & bröstkorgs andning, den yogiiska andningen. ?Rätt andningsteknik kan även fungera som smärtlindrings teknik under förlossningen. Rätt andning ger även bebisen jämn syretillförsel och därmed ges den en så skonsam förlossning som möjligt. ??Med yoga tränar man även upp styrka och uthållighet vilket är bra inför det stundande föräldraskapet.
Se alla frågor

2. Vad är Gravidpilates?

Pilates är en träningsform som bygger på yoga men där man jobbar med flexibilitet och styrka, tillsammans med kroppsmedvetenhet, andning och avslappning. Övningarna är baserade på specifika typer av rörelser med buk- och bäckenbottenmuskulatur – vad som inom Pilates kallas core-muskulatur. De är de djupare muskellager som ger bålstabilitet. Vi jobbar mycket på alla fyra för att stärka mage och bäcken samt avlasta rygg och ändå inte belasta lederna för mycket . Då din mage växer så sträcks musklerna över magen , vilket gör att de försvagas. Här jobbar vi med mjuka övningar för att bibehålla magens styrka tillsammans med bäckenbotten. Även bäckenbottenmuskulaturen utsätts för mycket belastning och har en tendens att sträckas nedåt. Detta gör att det kan vara svårare att ”knipa” med bäckenbotten och hålla dem sammandragna en lite längre stund. Du kan testa din styrka i bäckenbotten genom at knipa och hålla i ca 10 sekunder. Om du inte kan hålla är det bra att öva varje dag, och om det går bra redan nu så är din bäckenbotten i fin form och hjälper dig att undvika led & ligamentskada. Under pilates passet jobbar vi även med stående övningar och pilates ringar som är ett fantastiskt redskap att öka styrkan och staliteten i muskulatur och ligament. Precis som i yogan avslutas passet med en guidad avspänning som leder dig till djupare kontakt med din kropp, din andning och närvaron med bebisen.
Se alla frågor

3. Vad är skillnad mellan yoga och pilates?

Yoga och Pilates kommer från samma grund då Joseph Pilates i början av förra seklet utvecklade sin metod inspirerad av yogan. Under pilatesträningen jobbar vi lite mer med isolerade muskelgrupper för styrka och smidighet med tex med pilatesringar. Under yogan jobbar vi generellt mer med hela kroppen i varje position. Yogan har även mer andligt och mentalt fokus där vi tex sjunger ett mantra eller talar om chakran och energier.
Se alla frågor

4. När kan jag börja träna och hur länge kan jag träna under min graviditet?

Du bör inte börja träna förrän i vecka 12, sedan kan du träna ända fram till din förlossning. Om kroppen är tung mot slutet kan du fortsätta meditera, göra andningsövningar och enkla asanas/positioner.
Se alla frågor

5. Kan det vara farligt eller dåligt för mig att gå på pilates/yoga under min graviditet?

För de flesta är det mycket välgörande att utöva dessa träningsformer men det finns en del symtom som du bör vara uppmärksam med och ta kontakt med din barnmorska om du känner av:

a. Konstant illamående
b. Suddig syn
c. Plötslig svullnad av händer och fötter
d. Blödningar
e. Feber eller frossa
f. Ihållande huvudvärk
g. Ihållande stark smärta
h. Stark foglossningssmärta
Se alla frågor

6. Vad gör jag mot foglossning?

Alla kroppar är individuella så vi råder till att mjukt känna vad just du klarar av, men generellt ska du ska undvika alla snedbelastande övningar och ha knän och höfter i jämn nivå. Undvik balansövningar och bredbenta övningar. Du kan vila med kudde under knäna och göra mjuka knipövningar för att stärka bäckenbotten och höfter. Våra instruktörer kommer att hjälpa dig under passet.
Se alla frågor

7. Börjar inte kursen idag?

På Egen Tid erbjuder vi dig en kravlös och individanpassad träning. Här får du tillfälle att släppa alla krav och gå djupare i dig själv och din graviditet. Vi lever i ett samhälle där vi behöver flexibilitet. Våra kurser bygger på en flexibilitet och pågår löpande under höst och vårtermin, så du kan påbörja när du vill och träna så länge du önskar. Välj det startdatum och den längd på kurs som passar dig bäst.
Se alla frågor

8. Möjlighet att ta igen

Vi erbjuder nu möjlighet att ta igen en klass om du missar ett tillfälle, i mån av plats. Om du behöver du ta igen, så kontakta oss, så ska vi se vad vi kan göra.
Se alla frågor

9. När finns platser kvar på något pass för mig att prova på?

Maila eller ring oss på info@egentid.se el 08-556 129 00 för att garantera en plats.
Se alla frågor

10. Ytterligare flexibilitet

Kanske behöver du börja en eller flera veckor senare? Maila då till oss via fliken ”Kontakt” så försöker vi att skräddarsy ett upplägg åt dig. Det går också bra att ringa till oss via 08-556 129 00
Se alla frågor

11. Vad händer om jag behöver avboka en kurs, får jag pengarna tillbaka?

Vid köp av kurs hos oss gäller hela avgiften tillbaka förutom 100 kr i administrationsavgift om du avbokar fram till 10 dagar innan kursstart.

Avbokar du en kurs senare än 10 dagar innan kursstart debiterar vi dig hela summan.
Mot uppvisande av läkarintyg får du hela kursavgiften tillbaka. Har du påbörjat kursen får du tillbaka pengar för de pass du har kvar på din kurs.
Se alla frågor

12. Vad spelades för musik på passet?

Musiken vi spelar får dig att bli harmonisk, glad och inspirerad och det kan vara bra att välja en favorit att ta med till din förlossning. På passen spelar vi bland annat Deva & Miten Premal , Premo, Krishna Das, Sudha & Manesh, Snatam Kaur, Sada Sat Kaur och Bachan Kaur.
Se alla frågor

13. Kan jag få ett kvitto?

Ja, kontakta oss via mail, info@egentid.se eller 08-556 129 00. Meddela vilken kurs och kurslängd du köpt och när du betalat kollar vi att din betalning kommit in och skickar kvitto via mail.
Se alla frågor

14. Hur förbereder jag mig bäst inför förlossningen?

Inför förlossningen kan du förbereda dig med din favoritmusik och annat som du bestämt att ta med dig. Det är väldigt bra om du har med dig din partner eller vän som kan massera dig mjukt. Du kan göra lite yogainspirerade övningar som att rulla höfterna, katten eller huksittande. Andas mjukt och lugnt som du lärt dig och var gärna mjuk i läpparna. Visualisera hur du öppnar dig och känn hur jordens dragningskraft hjälper till. Använd din röst och följ din intuition! Hallonbladsthe sägs vara bra inför förlossningen.
Se alla frågor

15. Hur funkar det efter förlossning, när kan jag börja träna igen?

Du är välkommen på våra yogaklasser-Mamma Baby yoga från ca 6 veckor efter förlossningen. Kom ihåg att berätta för yogaläraren att du är relativt nyförlöst, så du kan få alternativa ställningar. Yoga ett utmärkt sätt att komma tillbaka till din kropp – och ett mysigt sätt att umgås med din bebis.